
International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

Media under Dictatorship: The Case of Somalia 
 

Abdulkadir Mohamed Diesow 
 

 

Abstract: The prime objective of this article is to emphasise how the flow of information, press freedom as well as freedom of 

expression was ignored and how the Somali people were deprived their rights during the reign of dictator Siyad Barre. During the 

dictatorship there was not any single private media, media was the property of the government and journalists were civil servants. 
 

Keywords: press freedom, freedom of expression, rights, dictator, media, journalists, foreign newspapers, magazines, headlines, military 

rulers, revolution, parliamentary democracy, post-independence 

 

1.Introduction 
 

I have been working at Somali National University (SNU) 

under Ministry of Culture and Higher Education), in the 

years 1976-1981, during Siyad Barre`s regime. Before 

being appointment as personnel director on June 20th, 

1978, I was assistant chief librarian at the College of 

Education at SNU. During this period, my duties among 

others included ordering local, foreign newspapers and 

magazines. On several occasions, I found some part (s) of 

a page, and/or even some page tabloids of an issue were 

cut from the newspaper or magazine. The missing parts 

were obviously critical to the military regime in Somalia, 

even though its headlines were noticeable in the contents. 

 

The Somali media is one of the virgin areas that remained 

least studied in the country. Because of this reason it is 

mainly based on my own experience and interviews senior 

Somali journalists in exile.  

 

The management and control of the media, as well as its 

functioning in practice, were determined by Somalia‟s 

particular political system during the 1970s and 1980s. 

Somali journalism was almost muzzled by strict 

censorship imposed by the military rulers of the nation for 

their own interest.  

 

The year 1991 signaled the explosion by the masses after 

two decades of dictatorial suppression. This explosion is 

the result of long-term oppressive regulations, as when a 

bottle full of air is tightly suppressed, at the end; it will 

blast and fall apart. This study will focus mainly on 

Somali media during the 1970s and 1980s. Before the 

revolution, Somali people had enjoyed parliamentary 

democracy during the post-independence.  

 

2.The Political History of Somalia 
 

2.1. Post-Independence 

 

Politically Somalia became independent in July 1960 and 

emerged as a result of the unification of the former British 

Somaliland in the North and the Italian trusteeship 

territory in the South. Multi-party democracy was 

experienced from the post-independence until October 

1969, when the elected government was overthrown in a 

military coup led by Siyad Barre. (Bongartz, 1991)  

 

Like in many African countries, there was misuse of 

government. Emphasis was on party politics and personal 

power rather than on mobilisation for national 

development. Corruption became rife and deputies traded 

their votes for personal gain. Sixty-four parties with 1000 

candidates took part in the March1969 election. (Salwe, 

1996: 74-75)  

 

The National Assembly was no longer the symbol for free 

speech and fair play for the citizens. It was now widely 

regarded as a market place with little concern for the 

interest of those who had voted. Deputies traded their 

votes for their personal gain, deputies were ferried in 

limousines, bearing the magic registration letters A. N. 

(Assemblea Nazionale) which was interpreted as “Anigaa 

Nool “ (I live or I am all right). (Lewis, 1988: 204-7).  

 

2.2 The Military Revolution 

  

Before a solution to the languishing democracy could be 

found, the situation took a new turn. On Wednesday, 

October 15th, 1969 during a tour, late president 

Abdirashid Ali Sharmarke was assassinated in Las 

Anod by one of his police guards and the incident has 

created a political vacuum and exacerbated the tense and 

unstable political atmosphere. The situation was taken 

advantage by the army, which seized the power.  

 

On 21
st
 October 1969, a group of military officers 

overthrew the government, and most of the Somali people 

were happy about the change because of the deeply felt 

discontent. 

 

2.3 The One-Party State and the Decline of Democracy 

 

General Siyad Barre had formed The Somali 

Revolutionary Socialist Party (SRSP) on 1
st
 July 1976, 

appointed himself as its Secretary General and offered 

himself as the sole candidate for the post of the president, 

reducing the country to a one-man dictatorship. 

Accordingly, the Chairman of the Supreme Revolutionary 

Council (SRC) had issued the Third Charter of the 

Revolution, which among other affairs, stated:  

 

Art.1: With the effect from 1
st
July 1976 a national political 

party called Somali revolutionary Socialist Party had 

been established;  

 

Art.3: The Somali Revolutionary Socialist Party is the 

only party that exists in Somali Democratic Republic and 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1059 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

no other party or political organisation which is not the 

one mentioned in Art.1 of this Charter is allowed.  

 

Once the SRSP had been established, Siyad Barre made 

himself as the sole decision maker of everything in 

Somalia, as he took all titles like, Major General M. 

Siyaad Barre, the President of Somali Democratic 

Republic, the Secretary General of SRSP, the Chairman of 

SRSP`s Political-Bureau, the President of the Supreme 

Revolutionary Council (SRC), the Chairman of Council of 

Ministers, Chairman of National Defence Council, and 

Commander in Chief of Armed Forces.  

 

3.Legal Restraints 
 

3.1 The Employment of Oppressive Laws (1969-1991)  

 

The 1961 constitution provided for a unified judiciary 

independent of the executive and legislative authorities 

with a Supreme Court as the highest judicial organ. By a 

law passed in 1962 the courts of northern and southern 

Somalia were integrated into a four-tiered judicial system: 

the Supreme Court, courts of appeal, regional courts, and 

district courts. All members of the Supreme Court, 

supplemented by four additional members, comprised the 

Constitutional Court, which had the power to review the 

constitutionality of the legislative action.  

 

The constitution in force until the October 1969 revolution 

strongly protected the civil rights specified in the United 

Nations Declaration of Human Rights. The country‟s 

record of honouring these rights was impressive not only 

by the standards of the developing states but even by those 

of developed Western democracies. They included the 

presumption of innocence before the courts; the right of 

habeas corpus; the freedom of political association, 

freedom of public expression, and personal liberty and 

movement; and the rights to form labour unions and to 

strike.  

 

The revolution of 1969 brought to power a socialist-

military government that gave considerably less 

importance to most of these rights, suspended 

democratically shaped constitution of 1961 and abolished 

all basic human rights of freedoms. It also abolished the 

Constitutional Court and High Court of Justice. The 

socialist revolution which renamed the country as „Somali 

Democratic Republic‟ (in reality there has not been any 

sort of democracy) promised new social and political 

changes. To give certain credibility to the proposed 

constitutional and democratic changes, the first step 

needed was to abrogate immediately all the oppressive 

laws.  

 

The military junta had suspended the old penal laws of the 

country, code No.5 of 16 December, 1962 and the penal 

procedure No.1 of 10 January, 1963 enacted by the former 

democratically elected Somali parliament, and at the same 

time introduced and employed oppressive laws, which the 

Somali people had experienced during 1970s & 1980s. 

These oppressive laws which had functioned during 

(1969-1991) included:  

 

1) Law No.01 of 10 January, 1970-Power of arrest 

2) Law No 03 of 10 January, 1970-Creation of National 

Security Court 

3) Law No.14 of 15 February, 1970-Creation of National 

Security Services (NSS)  

4) Law No.54 of 10 September, 1970-Law of National 

Security 

5) Law No.64 of 10 October, 1970-The abrogation of 

the right to Habeas Corpus 

6) Law No.67 of 01 November, 1970-Socialistic 

Defence 

7) Law No.38 of April, 1972-Judicial powers to the 

Military Supreme Revolutionary Council (Horn of 

Africa, 1990). 

 

3.2 Political Offences Punishable by Death  

 

 “Acts against the independence, unity or security of the 

Somali state” (Article 1);  

 “Organising a subversive association” (that is, directed 

against the national unity or directed towards subverting 

or weakening state authority” (Article 3);  

 “Conspiracy against the state” (Article 4);  

 “Receiving or raising funds for subverting or weakening 

state authority” (Article 11);  

 Exploiting religion for creating national disunity or 

subverting or weakening state authority” (Article 12);  

 “Organising strikes, walk-outs, stoppages” (Article 17). 

(Amnesty International, 1988). 

 

3.3 Thought Control in Somalia 

 

“When information becomes available, ideas flow 

smoothly, but if the sources dry up, thirst sets in 

afterwards, the person, for whom silence is prescribed, 

goes astray,  

I count not civilised men who conduct no debate. ” 

A Contemporary Somali Poet. (Bongartz, 1991).  

 

A typical totalitarian ideological standard had been 

applied in Somalia‟s media and public opinion. In 

monitoring and seeking thought control and public 

opinion; considerable use was also made of 

agents‟provocateurs and rights of assembling were 

limited.  

 

The employment of this Maoist cult to focus the vital 

energies of the masses was supplemented by a growing 

plethora of other agencies of thought control. The political 

office of the president was expanded into a national 

organisation of apparatus staffing `Hanuunin` (orientation 

centres) which were set up in all permanent settlements of 

any size throughout the country. Members of the public 

were expected to assemble in these centres on public 

holidays to study the aims and methods of the revolution 

within walls decorated with pictures of the new trinity: 

`jaalle` (comrade) Markis (Marx), jaalle Lenin and 

jaalleSiyaad.  

 

These restrictions were justified by references to the 

pervading atmosphere of gossip and intrigue which in 

uninhabited days of civilian government, so it was argued, 

facilitated the subversive activities of foreign governments 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1060 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

hostile to Somalia. `afminshaar` which literally means 

“having a mouth like a saw” (rumour-mongering) were 

indeed probably and most frequently denounced of all 

anti-government influences and spreading malicious 

gossips against the regime was a charge incurring serious 

penalties.  

 

Although few political prisoners were brutally tortured or 

died in custody, this oppressive climate was particularly 

distasteful to the westernised elite and to many of those 

who played a prominent part in political life during the 

previous civilian regimes. Many of the more out spoken 

who were able to do so fled the country seeking 

employment overseas notably in Arabia, the Gulf states 

and in Kenya. There was thus a marked `brain-drain` 

which substantially depleted Somalia‟s manpower 

resources, particularly in those fields where there was 

most need of talent.  

 

In the capital, Mogadishu, a national top-level orientation 

centre for all levels of the civil services was established in 

a former military training school, it was called "Bottego" 

which was later renamed ` Mohamed AbdulleXalane, ` a 

Somali martyr who had died in the first Somali-Ethiopian 

war of 1963-1964. There was a popular song which reads 

as “MaskaxdoxalaaXalane” which literally means 

(washes the brain). Ali Jimale writes "the root xal means 

a small amount of water used for cleansing purposes. 

(Faro xal, for example, is water in a bowl for washing 

one‟s fingers before eating). Xalane as a noun means `the 

cleansed, `the purified. ` It is here that the name of the 

camp assumes an ideological dimension, barely hidden 

from the view. " (Ahmed, 1996: 104) All new and senior 

government employees, high school graduates, foreign 

universities graduates, as well as diplomats in abroad had 

to attend a three month to two years socialist orientation 

course at Halane centre, where all non-socialistic 

ideologies were purified.  

 

The organs for shaping and sustaining patriotism at the 

appropriate pitch were reinforced by other agencies which 

checked deviations from the official policy. Prominent 

amongst these were the National Security Services (NSS. ) 

and the National Security Courts which jointly dealt with 

a wide range of political offences. These agencies were 

aided by `Guulwadayaal` (victory pioneers), an 

organisation recruited amongst the unemployed, with their 

bright green uniforms and Orwellian-eye` s surveillance 

on the public, (Lewis, 1988: 211-213).  

 

Bearing in mind that the military regime detained in 

Afgooye all former politicians of the civilian government, 

and with the establishment of the above-mentioned 

military regime‟s defending forces, free expressions and 

freedom of speech were lost among the communicating 

citizens. Because of this oppression, many anti-

government jokes appeared, for the sake of breathing. The 

very famous and popular jokes for that purpose, belonged 

to Farah Gololeey, who several times had been detained 

and released by members of the NSS.  

 

The Somali elite liked to sit and drink tea with Farah 

Gololeey and listen to his techniques of expressing public 

feelings towards the military regime.  

 

The following is one of Farah Gololeey` s famous jokes, 

perhaps his first joke, produced in the early days of the 

revolution, and when people were left to decide whether 

“to praise `Big-Mouth‟s policy, or keep theirmouths shut, 

otherwise go toAfgooye. ”  

 

“Ama Af-weyne
1
ammaan, praise Barre to the skies,  

ama afkaadaqabso, or, keep your mouth shut,  

ama Afgooyeaad!. ” or, go to Afgooye!.2 

 

 „Afweyne‟ (big-mouth) was Siyad Barre‟s nickname.  

 Afgooye is a town 27 km from Mogadishu towards the 

west.  

 When Siyad Barre overthrew the civilian regime, 

members of the parliament were detained in Afgooye.  

 From that day on, the public were left to choose either 

to praise Barre`s policy, or keep their mouth shut. 

(Johansson and Diesow, 1993: 29).  

 

3.4 Censorship in Somalia 

 

As in many republics of the then Soviet Union, socialist 

countries and in countries ruled by military dictators, 

censorship had been imposed both to spoken and written 

words in Somalia. The dictatorial regime had copied 

socialistic ideology from the ex-Soviet Union and 

exercised censorship to all kinds of information in the 

early days of its rule.  

 

Originally, censorship office existed within the Somali 

National Films Agency until 1985, and its role was to 

censor all commercial films and sort out the right films 

matching the Somali culture based on Islamic religion. 

But, in 1985 the censorship agency had been placed under 

the National Security Service (NSS), widened its duties 

and was made a cornerstone institution Faaf-reebka 

(Censorship Board). It was composed of four sections; (1) 

The audio-visual section which was assigned to screen all 

audio-visual materials; (2) The literature and information 

section; (3) The Arabic publications section; and (4) other 

foreign languages section to censor all publications in 

other foreign languages.  

 

The Censorship Board had its branch offices at the airport 

terminals, harbour terminals and at the borders censoring 

all in coming and/or outgoing publications and recordings.  

 

The Censorship Board imposed that the ordinary 

individuals who exchanged messages on tapes, or in some 

circumstances sending video-recordings of a family party, 

etc., to their relatives or friends living abroad, had to have 

their tapes first checked at the Censorship office and apply 

for mailing permission. The tapes had to undergo the 

censorship process for 2-3 days, if any anti-government 

criticism was not found, they would then authorise for 

mailing. This situation is comparable to the one in Great 

                                                           

 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1061 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

Britain, with the register of aliens living in Britain, blanket 

interception of certain categories of mail at the post office, 

and the Special Branch was transformed into a domestic 

counter-subversion agency. (Bernard, 1989)  

 

Foreign newspaper and magazine kiosks, like Samatars 

Bookshop, the two Italian newspaper kiosks (the one at 

Croce del Sud Hotel and Azan kiosk near FIAT) and two 

and/or three more at Jubba, Shabeelle & Al-Uruba hotels 

in Mogadishu had to follow the censorship rules. The 

censorship officers had to go through all different foreign 

publications before they were sold publicly. Particular 

attention was given articles critical the Somali government 

at the time. If they found criticism in any paper, they took 

out these pages from that issue, after that it was possible 

to sell it. Readers buying newspapers had frequently found 

that pages were missing from his/her issue just bought 

from a kiosk. Obviously, it was understandable that the 

missing pages were critical to the government and this had 

become an accepted norm. Still the articles appeared in 

the contents. (Author‟s own experience).  

 

At the State Printing Agency (SPA) two colonels from the 

national security service were stationed, each heading a 

group of NSS officers assigned to an specific task. One 

group was responsible for government publications, like 

the Official Bulletin, passports, etc. The other group 

sharing their duty with a Somali Revolutionary Socialist 

Party representative, was assigned to act as a “proof-

reader” reading at night all materials prepared to be 

published for next morning by the sole daily paper 

`XiddigtaOktoobar` (October Star) as well as the few 

other weekly and/or monthly magazines and periodicals. 

Assumingly the NSS and Party representative at the SPA 

acted as the main editors of above-mentioned 

publications.  

 

There had been no other private publishing house in the 

country, except Sharif Aidarus`s small publishing house 

in Shibis, Mogadishu, which produced only school 

exercise books, notebooks, calendars and invitation cards. 

Even when publishing these items, he had to take some 

samples to censorship and apply for publishing 

permission. (HRA/Mr. MX, a former NSS officer/summer 

1995).  

 

It must be realised that the Press had been the only major 

mass medium which had been fundamentally changed by 

the introduction of the Somali script. The two daily 

newspapers, the Arabic `Najmat Oktoober` and the Italian 

Stella d` Ottobere` as well as the weekly English language 

`Dawn` ceased publication on 21
st
 January 1973. A 

Somali daily newspaper `Xiddigta Oktoobar` replaced 

these but with a much higher circulation. Xiddigta 

Oktoobar had a circulation of 10, 000 copies per day and 

distributed rapidly each day.  

 

Despite lip service in certain articles of the Somali 

National Constitution approved in 1979, to the rights and 

freedoms set forth in the Universal Declaration of Human 

Rights, the reality in Somalia is contrary and moreover is 

rapidly deteriorating.  

 

Somali government did not allow public expression of 

dissenting views, it owned and operated our media. It also 

had increasingly had been seeking to suppress the truth 

abroad. Civil and political rights remained tightly 

circumscribed, and public criticism of the government was 

not allowed. Worse, the government had shown less and 

less hesitation in imprisoning those whom it seen as a 

threat to the so-called national security. (New African, 

November, 1988). 

 

4.Media under State Control in Somalia 
 

During the dictatorial regime all modern information 

media were in the hands of the government, and news 

carried in radio broadcasts or in the few domestic 

publications was subject to editorial control by the 

Ministry of Information and National Guidance. A limited 

number of uncensored foreign publications such as the 

American news magazines were available to the educated 

elite. Foreign radio programs could also be heard by 

anyone possessing a short-wave radio receiver.  

 

Radio was the most important medium of communication. 

Nearly all urbanised Somalis had access to a receiver, and 

nomads commonly owned portable transistor models. 

Radio broadcasts could also be heard in village orientation 

centres, which were designed as places for social activities 

but had as their principal purpose the political 

indoctrination of the people.  

 

Politics was at once the Somalis' most practiced art and 

favourite sport. A radio was the most desired possession 

of most nomads, not for its entertainment value but for 

news broadcasts. The level of political participation often 

surpassed that in many developed Western democracies.  

 

(Somalia a country study. Foreign Area Studies. The 

American University Edited by Harold D. Nelson 

Research completed October 1981).  

 

4.1 Print Media 

 

During the euphoric early days of a newly independent 

Somalia, the country boasted a fledgling parliamentary 

democracy. It was during the `Africa‟s independence 

decade`-1960s. It was a time when the military regimes 

had not yet started to proliferate in Africa, though was just 

around the corner.  

 

A few benefits, however, were enjoyed by the people, 

such as freedom of speech, freedom of association or 

assembly and press freedom.  

 

In the climate of hope of 1960s, which encompassed a 

gloriously free press, the runaway success of DALKA 

“Homeland” spawned other. Similar journals, though 

most of them quickly folded. Perhaps the reasons for their 

eventual failure could be found in the reason of their 

establishment. One, the Somali journal, for example, was 

financed by the office of Russia‟s Novosti Press and 

though in appearance was in every way modelled on 

Dalka, the `advertisements` in the guise of articles gave 

away who were the real owner/editors. More sophisticated 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1062 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

competition came from the Italian-language journal La 

Tribuna, which was clearly a response from the Italian 

educated graduates, and which even had some help, it was 

alleged, from Italian Diplomatic Mission in Mogadishu, 

who may have had reaction of `why can‟t our boys do 

something like that. ` (Duhul, 1997).  

 

During the 1960s and until 1972, all newspapers and 

magazines were in foreign languages-Arabic, English or 

Italian-because there was still no official script for the 

writing of Somali, so anyone who was literate was so in 

one or other foreign language.  

 

The most prolific print journalism of the day came, of 

course, from the government media; there was a daily 

newspaper in Italian (Corierradella Somalia) and in 

Arabic `Saw-al-Somali` (Somali Voice), and a weekly in 

English (Somali News). (Duhul, 1997).  

 

During the nine years of civilian government after 

independence, the literate segment of the population had 

access to daily, weekly, and monthly periodicals that 

presented relatively freely the views of all significant 

elements in Somali politics. In 1968 some fifteen such 

publications appeared fairly regularly, but only four had a 

circulation of more than 1, 000 copies; three of these were 

owned by the government, and the fourth belonged to the 

then-dominant party, the Somali Youth League (SYL).  

 

All independent periodicals like Dalka and La 

Tribunaceased publication after the military take-over in 

1969, and journals appearing thereafter under government 

agencies. The only daily newspaper was October Star, 

whose editions in Arabic, English and Italian were 

published by the Ministry of Information and National 

Guidance. When the new Somali script was introduced in 

1972, a new Somali language newspaper, 

XiddigtaOktoobar (OctoberStar), replaced the earlier 

Arabic, English and Italian editions. An Arabic version 

also appeared as NajmatOktoobar. The combined 

circulation of the two editions of the newspaper was 

believed to be about 12, 000 copies. Horseed 

(Vanguard), a weekly published in Arabic and Italian was 

described as independent but was believed to be 

controlled by the Ministry of Information and National 

Guidance; it had a circulation of about 1, 000. In 1978 a 

six-page English-language weekly Heegan (Vigilance) 

began to be published by the Ministry of Information and 

National Guidance, replacing a monthly called New Era. 

OGAAL, Somali Revolutionary Socialist Party weekly 

appeared in mid 1980s.  

 

4.2 Somali Broadcasting Service (SBS) 

 

“Broadcasting plays a vital role in the world and 

particularly in developing countries. It provokes thought 

and helps form correct attitudes in a revolutionary society 

like the one in Somali Democratic Republic. ” said by 

Col. Ismail Ali Abokor, ex-vice-president of the SRC and 

Secretary of State for Information and National Guidance. 

(Broadcasting Handbook, 1970s).  

 

The Somali Broadcasting Service consisted of two radio 

stations; one in Mogadishu and the other in Hargeysa, 

known as Radio Mogadishu and Radio Hargeysa, the 

voice of the Somali Democratic Republic.  

 

The motives that led to the creation of the two stations 

were that during the post-war period British which the 

colonial power over the greater part of Somalia was 

worried by broadcasts from Russia and other socialist 

countries beamed to Africa. After 1952 Cairo Radio was 

busy in encouraging African countries in their struggle for 

independence.  

 

Thus, the colonial powers in Somalia were killing two 

birds with a single stone, by projecting themselves to the 

colonised population and thereby minimising opposition 

while at the same time propagating their own interests 

through the medium of the radio. Of the two stations 

Radio Hargeysa was established in 1943 preceded Radio 

Mogadishu by some ten years. The first station at 

Hargeysa opened under the name of Radio Kudu (kudu is 

one of the Somali antelopes) and was set up by the British 

army. The broadcasting station was in a low building 

consisting of a single studio, a small control room and an 

office with a 100 watt transmitter.  

 

In an interview in 1979 the Director of the Somali 

Broadcasting Department, mentioned the following as 

among the objectives of government broadcasting:  

 

“Strengthening national co-operation; spreading the 

spirit of solidarity dealing with social problems; 

advocating adherence to spiritual and moral values; 

evaluating, filtering, and disseminating ideas and 

aspirations of the national leaders; giving listeners a 

ready understanding of the aims of the socialist 

revolution; and explaining how the people fit into the 

overall system. ” 

 

This scenario of Somalia‟s media situation was very much 

similar to that of the Baltic countries during and/or under 

Soviet rule in the region. In the early 1950s, all dialogues 

and interviews were recorded, and broadcasts were read 

from printed script. Naturally, these texts had been 

censored; there were very few exceptions to this rule. The 

more popular genres included stories about everyday life, 

speeches and talks, and to a lesser extent news style 

reportage. The first post-war reportage on Estonian Radio 

in January 1945; `THIS IS HOW BREAD IS MADE` was 

read from a text. So was the impressive coverage of the 

1947 Song Festival. (HØyer, Lauk & Vihalemm 1993: 

191).  

 

4.3 The Ideological Objectives of Media under Military 

Rule  

 

To the government during the revolutionary era, a great 

deal of responsibility rested upon the shoulders of the 

radio medium. The responsibility aimed at changing the 

effects of a backward past which the country had inherited 

from the mould of colonialism and the reactionary 

leadership of civilian government which followed.  

 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1063 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

The revolutionary authorities quickly re-organised the 

mass media as a powerful instrument of ideological 

awareness and to be the most influential medium. 

Responsibility for guiding the nation was entrusted to the 

Ministry of Information and National Guidance whose 

portfolio absorbs the means of mass media. By implying 

the name `national guidance` it is understandable that the 

ministry of information alone had to guide the public, and 

that no other guidance/thoughts were acceptable, meaning 

the denial of freedom of expression.  

 

One of the essential elements for their responsibilities is to 

define the ideology of the revolution. with broadcasting, 

this becomes an even more serious matter due to the 

particular nature of broadcasting work and the extent of its 

direct effect on listeners particularly people in the 

circumstances of the Somali nation at the time.  

 

The radio being the most important information medium 

in the country, during the revolutionary period the 

Broadcasting Department underwent a sizeable face-

lifting operation to enable it to function more efficiently as 

the source of contact between the government and the 

masses.  

 

To spearhead the revolution and its aims, the main burden 

of the activities fell within the scope of national guidance 

programmes. In order to achieve the revolutionary role of 

the radio all possible ways were sought to create a 

people‟s broadcasting for the Socialist State of the Somali 

Democratic Republic.  

 

4.4 The Experiences of Somali Journalists during 

Military Rule  

 

For research purpose, I went to BBC Somali Service in 

Londonin 1996, to interview some Somali journalists 

whom I have met at the BBC to portrait their professional 

experiences during the dictatorial regime in Somalia. Most 

of whom have had worked in the ministry of information 

and national guidance. 

 

It is interesting to observe their views of life experience in 

the system for references to enrich and compensate 

written documents. One can easily find from these 

perspectives how the flow of information in Somalia was 

restricted, and how the media was put under state control.  

 

In order to be able to digest their views, let me share you 

with their life experiences:  

 

4.4.1 Mohamoud Abdi Du' ale, former head of Radio 

Mogadishu, tells his experience in the ministry. He had 

been told by the Minister of Information & National 

Guidance, that they cannot tell any item that may harm the 

revolution, let it be a crash of an aeroplane or a coup that 

occurs somewhere in the World. Du' ale told the Minister:  

 

“These are the main news we have to tell, if we could not 

tell them, you better close the station. ” 

 

The blockade of the flow of information in Somalia was 

noticeable in the restrictions from the government high 

officials, including the head of state. President Siyaad 

Barre himself, did not like to hear to international news.  

 

Du`ale once again explains the following, one day while 

editing an item concerned with the establishment of the 

national council and the introduction of a constitution by 

President Moussa Taraore of Mali. The news was aired at 

14.30pm. At about 15.00pm, we all broadcasters & 

editors, including Somali National News Agency 

(SONNA) staff were invited to the library of the Ministry 

of Information, where Siyaad Barre was waiting to meet 

with us. He made a long speech in which he said:  

 

“MoussaTaraore! Moussa Taraore!  

What the hell is with him?  

We don't care about Moussa Taroare. ” 

 

Du`ale went on saying; during the cold war between the 

two superpowers in 1970s and 1980s, when Somalia‟s 

international relationships had shifted from socialist 

countries to the western countries. This phenomenon had 

also an impact on the media situations in Somalia, it 

worsened media pressures. Du`ale describing this 

phenomenon said:  

 

“The building of the Ministry of Information and National 

Guidance was located between the Presidential palace 

and the headquarters of the Somali Revolutionary 

Socialist Party (SRSP). Therefore, if reporters broadcast 

an item concerning with Brezhnev, the Presidential 

palace would ring and complain, and if they broadcast an 

item concerning with the Western world, the SRSP would 

ring and criticise them because of being pro-westerners. ” 

 

Du' ale remembers well until today, that one day some 

ditors (Ahmed Ali Askar, FiqiBuraale and himself were 

assigned to check which songs could be played out for the 

public. They decided to play a song called `hooyo` 

(mother) written by late Mohamed Ibrahim Warsame 

„Hadraawi‟ who was in jail because of his previous poems 

critical to the government. Others in authority, however, 

stamped the `hooyo` song with the red word 'rejected`.  

 

Hadrawi`s poetry contributed to an early warning system 

about the dangers of pseudo-patriotic council members 

intent on obfuscating the genuine political unconscious of 

the period. Barre saw Hadrawi`s poetry as getting too 

close to the bone. (Ahmed, 1996: 106).  

 

Radio Mogadishu's amplifiers on land rover vans moved 

around the city, warning the public not to listen to either 

BBC Somali Service or Radio Kulmis, a radio owned by a 

Somali opposition group. The NSS were put in full alert to 

arrest anyone listening to Radio Kulmis.  

 

Du`ale mentioning an incidence said:  

 

“I came back from the office to my home, and I was told 

that my family were 

taken to the orientation centre in their area and they were 

accused by 

a lady servant of being listened to Radio Kulmis in our 

house. Du'ale who was driving 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1064 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

a Radio Mogadishu car with a monitor, came and told 

them: “listening to Radio Kulmis is part of my job. 

RadioKulinis had been monitored and 12 copies; were 

made; one for the President, one for Col. Geelle, 

Chairman of the National Security Court, one for the 

Head of Radio Mogadishu (myself) and one for the Head 

of SONNA. ” 

(London Recorded Audio/Du`ale/09.01.96).  

 

Media in Somalia, as Somalia is one of the third world 

countries, was considered by the Somali journalists to be 

under the strictest censorship. Because Somali media 

served only for the interests and propaganda of the 

military regime in power at the time. Somali media had no 

other choice, but toeing to the government line. All 

Somali journalists whether in programme production, 

news and comments had accepted this norm. Henceforth, 

Somali journalists have had censored by themselves.  

 

Censorship was a routine oppression to every Somali 

journalist in his/her working spot. The journalists were not 

able to meet and interview with everyone whom they 

thought were news makers. If the interview wasn‟t 

concerned with politics, then they were able to interview 

whom they wanted. But, if it was concerned with politics, 

the only interviewees were government ministers, director 

generals, military officers, etc.  

 

Yusuf-Garaad Omar, former government newspaper and 

radio editor said:  

 

“Latashi (consultation) had been used for the term 

censorship. If a government  

official gave a piece of information that might harm the 

government policy, the interviewer would consult with a 

chief editor. If he could not decide, then the matter went to 

the Director of Broadcasting. If the matter was still 

undecided then it went to the Minister, and if the Minister 

himself was unable to decide, he would consult with the 

president, who finally decided whether or not to air that 

piece of information. This was the chain of censorship 

within the Ministry of Information and National 

Guidance, " (LRC/Garaad/19.01.1996).  

  

Due to the strict censorship on the flow of information, the 

result was that the news of local events could be heard 

from foreign media channels before the local ones. When 

this information had been heard from, for instance, the 

BBC Somali Service, the editors had already known the 

item two-three days earlier.  

 

Yusuf Garaad gave the following example:  

 

“One evening, while I was producing the news bulletin to 

broadcast at 17, 00pm, SONNA reporter from Bosaso (a 

coastal city) reported that a ship was burning near the 

coast of Bosaso. I was not able to broadcast the ship item, 

while discussing whether or not to broadcast, the clock 

stood at 17, 00pm. The news went out without it. At about 

17.30 still working, we opened the BBC Somali Service 

which broadcast the news of the burnt ship, because a 

reporter from SONNA had reported to BBC. After the long 

consultation hours, I was told to broadcast the ship item. 

” Garaad came up with a Somali proverb to emphasise the 

media situation,: "War la qabaaxiiso ma leh. (a heard 

news is worthless). " (London Recorded Audio/Garaad 

(19.01.1996).  

 

Yusuf-Garaad kept pointing out:  

 

When President Siyad Barre had been wounded in a car 

accident between Afgooye and Mogadishu. He was flown 

to Saudi Arabia for medical care. Somali journalists were 

not reorting untruthful information to the public, such as 

the president was quite well, he met with some Saudi 

officials and the Somali community in Saudi Arabia, 

while at the same time the journalists were hearing from 

their own audience that the president was unconscious and 

in a comma situation.  

 

Late Colonel Mohamed Omar Jees, the then Minister of 

Information and National Guidance at that time, who had 

accompanied the President to Saudi Arabia, had been 

interviewed by the BBC Somali Service. He was asked 

about the health conditions of the President? He said in 

the interview:  

 

“President Siyad had been wounded in a car accident, his 

arm got broken, etc. He was asked again whether he could 

eat something or not'? He told to the BBC “todayhe has 

drunk a glass of milk. ”  

 

Garaad said: “that he found from the interview of his 

minister, that they were disseminating propaganda to the 

Somali audience and not being truthful, fair, objective and 

faithful. The words of the then Somali Minister of 

Information had contradicted what Radio Mogadishu was 

broadcasting. The Somali Information Minister was 

supposedly, if and only if, he gives an interview, should 

give to the national radio. If BBC Somali Service 

broadcast an item concerning the Somali President's 

health situation, it should have to refer to Radio 

Mogadishu, although both stations address to Somali 

population. ”  

 

5.The Impact of the Absence of Free 

Expression 
 

5.1 The shift from local to foreign stations during the 

dictatorship regime 

 

In 1986, International Broadcasting and audience 

Research (IBAR) commissioned AMER, a Market 

Research Agency based in Cyprus, to conduct a radio 

listening survey in Mogadishu, Somalia. It was not until 

August 1989, after many difficulties and frustrations, that 

this finally took place. Until then, the only audience 

information available out of Somalia had been purely 

anecdote. Some interesting results had emerged from the 

study; principally, that the BBC was the main, one may 

say that the only international foreign radio station 

recognized and listened to amongst radio listeners in 

Mogadishu. It comes second only to the local service, 

Radio Mogadishu.  

 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1065 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

60% of the radio listeners were aware of the BBC`s 

existence, and 41% listened to it regularly in Somali. 

(Radio listening audience) The other foreign stations 

with regular audiences of any magnitude in Somali were 

regional: Voice of Revolutionary Ethiopia (14%) and 

Voice of Kenya (8%). In English, the BBC was heard by 

about 4% of the respondents (sample composition of 758 

respondents), and same population listened to regularly to 

VOA. The VOA was quite well-known: 20% of the 

respondents were aware of it. (IBAR Survey, 1988). 

 

IBAR survey showed that all respondents had access to a 

radio set in their household, and almost two-thirds (64%) 

to a TV set. Virtually all the radio sets were checked by 

the interviewers, and all were equipped to receive Short 

Wave.  

 

The IBAR study proved that most of its respondents 

listened regularly to the radio, the rest listened less often. 

Thus, it was found a sample almost totally composed of 

dedicated radio users.  

 

The majority of the respondents said the radio was their 

main source of news, see the following table.  

 

Main Source of News 

 

(Base: Total sample = 755)  

Source % 

Radio 86 

TV 9 

Newspaper 3 

(IBAR, 1988).  

 

We have learnt from the survey that the local stations 

were unsatisfactory by the audience. Thus, it is justifiable 

if the public turned from their national local stations to 

foreign stations that broadcast in Somali or other 

languages. The other interesting evidence was that 80% 

out of the 86% radio users listened to foreign stations.  

 

5.2. The Beginning of Open Opposition and the Civil 

War 

 

The intensity of the internal political unrest in Somalia 

increased after the defeat in the war against Ethiopia in 

1978. Popular discontent with the political system, its 

monopoly of power and suppression of public opinion was 

heightened. The political turmoil and the aftermath of the 

war brought to the open several contradictions in 

government policy. Whereas many clans were excluded 

from power-sharing, the group supporting Siyad Barre 

had gained more influence.  

 

The formation of an open opposition was prompted by the 

failure of April 1978 military coup d‟état. The coup was 

staged by officers followed by the creation of the first 

opposition movement against the Somali government. The 

Somali salvation Front (SOSAF) was formed by those 

officers from Majeerteen clan who fled Somalia after the 

coup to seek refuge in Ethiopia. Being dissatisfied with 

the socialist rhetoric propagated by the government, 

SOSAF directed its criticism mainly against the Somali 

government‟s close ties with the west 

 

The fact is that any society whose rights of free expression 

and free press are denied by its authority, sooner or later, 

it will one day blast and end up in chaos and unstable 

situation, as in the case of Somalia. The public discontents 

to the government reached to its peak, and every one took 

part in protesting and uprisings against Barre and his 

military government.  

 

After two decades of oppressive policy, his very survival 

was in doubt. The senseless obstinacy with which Barre 

was trying to hang on against all odds was leading the 

Somali state to a dead end. As he suffocated all attempts 

at peaceful change or reform, the only result which could 

develop was a violent breakdown of Somalia.  

 

At the close of the decade, more regions were slipping out 

of the control of the regime. Only Mogadishu remained in 

Siyad Barre`s hands and thus he earned the name “Mayor 

of Mogadishu. ” General Siyad Barre tightened security 

around himself and his family by nominating his son, 

General Maslah Mohamed S. Barre, to lead a newly 

formed sector that was to guard Mogadishu in the 

desperate hope of saving his last stronghold there; and 

appointed his son-in-law, General Mohamed Said 

“Morgan”as his defence minister. (Salwe, 1996: 106-7)  

 

Second organised opposition group was the Somali 

National Movement (SNM) which was founded by (Isaaq 

clan) meeting in London in April 1981. Ahmed Mohamed 

`Silanyo` a former minister, became Chairman of the 

SNM, and Ali Mohamed Osoble, `Wardhigley` its Vice-

Chairman. SNM developed in a short time into an 

efficient and strong military movement, being initially 

supported by Ethiopia and Libya. (African 

Contemporary Record, IX, 1986/1987).  

 

Lewis (1990.899) states that “by July, however, It was 

clear that at least some areas of the towns of Hargeisa, 

Burao and Berbera had been captured by the SNM, and 

that the government forces had begun a full scale military 

campaign to regain control of SNM.”, An air 

bombardment by government forces, supported, as 

Greenfield (1989) mentions, by the experienced South 

African pilots, destroyed SNM military and civilian 

targets in Northern Somalia. (Bongartz, 1991: 23).  

 

The United Somali Congress (USC) was founded in Rome 

in January 1989, by members of Hawiye clan, which 

constitutes the clan in southern Somalia. USC was one of 

the most formidable in any future political development in 

the country. It could be attributed in three reasons. Firstly, 

the bulk of its supporters comes from the south where the 

capital, Mogadishu, is located. Secondly, its political 

programme was more debated and far-reaching than those 

of the other opposition groups. Thirdly, its leadership and 

supporters were all versed politically and widely respected 

personalities, such as Aden Abdulle Osman, the first 

Somali President after independence. (Bongartaz, 1991: 

24/25) But, at the later stage, USC was split into more 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1066 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

than four or five opposing groups, with a long a heavily 

disastrous fighting within the USC itself.  

 

The opposition campaigns started by different Somali 

groups in the hope of toppling a dictatorial regime, had 

become distorted. Instead of the campaigns converging in 

a new nationalistic platform, faction leaders sought to use 

the support they had for their personal ambition, and the 

cost of the people they claimed to represent. (Salwe, 

1996: 109-113).  

 

5.3 The Manifesto Group 

 

In May 1990, one hundred and fourteen prominent 

politicians, some of them respected citizens from the 

former civilian governments (like Mr. Adan Abdulle 

Osman, first president of truly Somalia during 1960-

1966). Seasoned politicians, intellectuals, and senior 

figure-selected, apparently, to represent numerous ethics, 

religious classes and political interests in the country 

addressed, in the manner of a petition, to president, 

General Mohamed Siyad Barre.  

 

The manifesto document outlined, in painful, lacerating 

language, the political, economic, physical and spiritual 

horrors that have been inflicted upon the Somali people in 

20 years of “reign of terror” by ageing dictator, General 

Barre. The brave authors of the document, admirably, did 

not hesitate to call evil things by their names. The contents 

of the `manifesto` were self-explanatory and requires no 

exegesis on no part or nobody.  

 

The `manifesto` document with more than 100 signatories 

came up with the recommendation aimed at bringing 

about national reconciliation and salvation suggested to 

the president of Somalia. The document of the Manifest 

Group was another form of expression by the whole 

Somali society, after had been denied to express their 

feelings via national media infrastructures. Since the 

media was serving for the interests of the ruling few, and 

not for the common interests.  

 

In its two decades` rule, the ousted military regime had 

succeeded in monopolising power in the domains of 

politics, economy and security. In the process, the people 

lost all their basic freedoms and role in the participation of 

the affairs of their own economy. what was well known to 

all was the regime‟s arbitrary practice of throwing 

thousands of innocent civilians to prisons simply because 

they happened to comment on certain government policies 

or decisions which seemed to them unjust, worse still, 

others were jailed for the mere suspicion of being 

members or sympathisers to opposition. (Horn of Africa 

Vol. XIII, N0s.1 & 2, Jan. -March and April-June 1990).  

 

6.Discussion 
 

“Dabnimaankuguban, dambaskiisakamacararo. ” 

(He who has not been burnt with a fire, does not flee from 

its ashes).  

a Somali proverb.  

 

The civilian regimes that ruled Somalia during 1960-1969, 

lacked any serious commitment to national development, 

as they were guilty of glaring neglect for the needs of 

economic and social progress. Like in many African 

countries, misuse of power, injustice, tribalism, nepotism 

and corruption existed in the country. Emphasis was on 

party politics rather than on mobilisation for national 

development. Corruption became rife and deputies traded 

their votes for personal gains, and the majority of the 

Somali population remained on-lookers standing outside 

the political arena. They neither participated in the 

decision-making process, nor did they share the national 

wealth or the limited social welfare. The National 

Assembly was no longer the symbol for free of speech and 

fair play of the citizens. Due to the sense of discontent and 

frustrations, the second president of the republic was 

assassinated; the incident was taken advantage by the 

army which seized the power in 1969.  

 

The dictator had introduced all kinds of oppressive laws, 

oppressive forces and courts to secure him in power. He 

abolished the sixty-four parties that existed in the country, 

and introduced the sole socialist party, that signaled the 

decline of democracy. Censorship was imposed to the 

flow of information and the oral tradition of the people, as 

well.  

 

The politics of the military regime was based on 

suppression and restrictions of the public, and the 

democratic rights of the people had been denied in 

Somalia, where the country was renamed Somali 

Democratic Republic. There were no democratic exercises 

at all. Oppressive laws had been introduced and 

employed, for instance, article 18 of Somali Penal Code 

and Law, in silencing propaganda against the government. 

Several oppressive forces such as NSS, Military 

Intelligence, Military Police, Party Investigators, Party 

Militia, etc. Were established to implement the earlier 

mentioned oppressive laws.  

 

Despite the introduction of the oppressive laws, as well as 

the establishment of the implementing forces, there was a 

popular resistance. Somalis appear to regard oral 

communication not only as a refined art, but as a basic 

essential for successful survival. Somali oral tradition is 

used particularly in the form of poetry, as an extremely 

important medium of communication. The power of the 

tongue and of the spoken word in spreading hostility and 

enmity, in countering it, or in broadcasting conciliatory 

messages, in ruining reputations or praising men to the 

skies is very evident in Somali culture.  

 

The Somali artists continually brought into the open the 

weaknesses and bureaucratic inefficiency of the state 

apparatuses. Their criticism had subliminal effects on the 

people. By consistently poeticising the agonies of the 

suffering masses, the artists laid the groundwork for the 

overthrow of both the civilian and military regimes.  

 

However, we have learnt from this study, that the 

underground poetry of siinley (S) and the deeley (D) were 

poetic exploration and attempts to come to terms with the 

new Somali realities ushered in by Barre`s assumption of 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1067 



International Journal of Science and Research (IJSR) 
ISSN: 2319-7064 

SJIF (2022): 7.942 

Volume 11 Issue 10, October 2022 

www.ijsr.net 
Licensed Under Creative Commons Attribution CC BY 

power on October 21, 1969. The poets of Siinley were 

among the first to have observed political behaviours. The 

poets managed to unmask Barre`s use of rhetoric to 

obfuscate the underlying political unconscious of the 

period. Because of Barre`s self-serving ingenuity, the state 

had isolated the poets by labelling them as anti-

revolutionary elements. Abdi Muhumud`s case is another. 

Abdi`s role as a literary agitator had come full circle. His 

poetry and numerous dramatic performances had played 

an important role in the overthrow of the earlier civilian 

regimes. He equally played a role, along with traditional 

intellectuals, in attempting to connect symbolically the 

early Barre`s regime to the soul of the Somali people. 

Abdi and his colleagues were also apprehensive of the 

new realities ushered in by Barre`s divisive tactics. As the 

circumstances of Barre`s ouster from power and the chaos 

that still plagues the nation. (Ahmed, 1996).  

 

Having observed the misuse of power in Somalia, both by 

the civilian regimes and by the military regime, and how 

both powers had based on clannism. It is not, therefore, 

surprising to see this society in an endless chaos (Ghalib, 

1995) which appeared as a sudden and unplanned blast 

within the society. Therefore, it is not surprising to find 

Somalia falling apartinto piece and bits or the so called 

`independent authorities of lands` as (Somaliland, 

Puntland, Southwest, Jubbaland, Hirshabele, Galmudug, 

etc.). Because each group has the memory of Barre`s 

clandestine power and his nepotism, therefore, they try to 

copy the same model.  

 

Achievement will only be possible if we ignore the fear of 

government or authority and concentrate deeply into the 

multimedia agenda; it is then that laughter can be termed 

or seen as a free expression in Somalia.  

 

Lack of free expression and free press opens the gate of 

corruption, injustice, nepotism, misuse of power, etc. as 

shown in this study. These factors are the fundamental 

causes of the current political crisis in Somalia.  

 

 The motto of this article “He who has not been burnt with 

a fire, does not flee from its ashes” should be kept in the 

memories of the Somali people, and other societies of 

similar experiences, and keep with keen eyes on what had 

driven this society into a fire, whose flames were fuelled 

with lack of free expression, tribalism, nepotism, injustice, 

misuse of power and many others. Societies experienced 

with such nasty oppressive atmosphere, should not repeat 

these evil political behaviours, if they don‟t want to end 

up in a devastating bloody civil war again.  

 

Author Profile 
 

Abdulkadir Mohamed Diesow, Dean/senior 

lecture at Faculty of Social Sciences/Somali 

National University, PhD candidate and Master 

of Arts in Journalism and Mass 

Communication at Tampere University/Finland. Qualified 

Teacher Status (QTS) from United Kingdom. Teacher 

Ref. No. RP 00/01139. Contact details: Address: Faculty 

of Social Science, Somali National University, km 4 

Campus, Mogadishu / Somalia Email: 

amdiesow[at]gmail.com Telephone Number: + 25261 

8036 75 

 

References 
 

[1] Abubakar, Dr. Ali Sheikh Ahmed, (1992), Somalia 

and its Roots of the Current Tragedy: Series of 

Modern Research in the Horn of Africa. (Arabic 

version), Beirut:  

[2] African Contemporary Record, X, 1986/1987 

[3] Ahmed, Ali Jimale, (1996), DAYBREAK IS 

NEARER…: LITERATURE, CLANS, AND THE 

NATION-STATE IN SOMALIA. USA: The Red Sea 

Press, Inc.  

[4] Amnesty International Report, (1981: 76)  

[5]  (Author‟s own experience).  

[6] Bernard, Porte, (1989), Plots and Paranoia: A History 

of Political Espionage in Britain  

[7] Bongartz, Maria, (1991), The Civil War in Somalia: 

Its Genesis and Dynamics. Uppsala: Scandinavian 

Institute of African Studies.  

[8] Broadcasting Handbook, (1970s), published by the 

Broadcasting Department of the Ministry. Of 

Information and National and Guidance Mogadishu: 

State Printing Agency.  

[9] Duhul, Yousuf, (ed), (1997), DALKA `The 

Homeland`: DOCUMENTS FROM A FREE 

SOMALIA PRESS, AN INDEPENDENT ENGLISH 

MONTHLY OF CURRENT AFFAIRS, Facsimile 

Edition, Vol.1 (1965). London; HAAN Publishing.  

[10] Ghalib, Jama Mohamed (1995), The Cost of 

Dictatorship (The Somali Experience). New York; 

Lilian Barber Press.  

[11] Helsinki Recorded Audio/Mr. MX, a former NSS 

officer/summer 1995.  

[12] Horn of Africa Vol. XIII. No.1 & 3 Jan-March and 

April-June 1990 

[13]  HØyerSvennik, Lauk Epp & PeeterVihalem (1993), 

Towards a Civic Society: The Baltic Media`s Long 

Road to Freedom. Tartu; Nota Baltic Ltd.  

[14] Johansson, Peik and Diesow, Abdulcadir (1993), 

Operatio Somalia. Helsinki: Like.  

[15] Lewis I. M., (1988), USA, A Modern History of 

Somalia, Nation and State in the Horn of Africa. 

London: Western Press Boulders.  

[16] London Recorded Audio/Garaad/19.01.1996.  

[17] London Recorded Audio/ Mohamoud Abdi Du' ale 

(09.01.96).  

[18] New African; (June 1988): “African Press Survey: 

Publish and Survive, Part II” 

[19] Salwe, Abdisalam M. Issa, (1996), The Collapse of 

the Somali State: The Impact of the Colonial Legacy. 

London: HAAN Publishing.  

[20]  Somalia a country study. Foreign Area Studies. The 

American University Edited by Harold D. Nelson 

Research completed October 1981.  

[21] The BBC in the Horn of Africa: Survey in 

Mogadishu, Somalia in August 1988 commissioned 

by International Broadcasting and Audience Research 

(IBAR) 

Paper ID: SR221021140513 DOI: 10.21275/SR221021140513 1068 




